Ha vállalkozásod van, valószínűleg már hallottad a varázsszavakat: kis- és nagyarculat. És lehet, hogy még mindig azon gondolkozol, „nekem vajon melyik kell?”
Spoiler: egyik sem. Legalábbis nem így.
Volt egyszer egy vállalkozó, aki beírt a Google-be egy ártatlan kérdést: „Mi a különbség kisarculat és a nagyarculat között?” Egy perc múlva már egy 2008-as blogon bogarászta, hogy levélpapírt is rendelnie kéne, meg céglogós borítékot. Csak szegény azt nem értette, miért van ezekre szüksége, amikor körülbelül akkor volt utoljára postán, amikor még bárki használt faxot.
Ebben a bejegyzésben körbejárjuk, miért nem működik már ez a felosztás, és mik a valóban releváns arculati elemek 2025-ben.

Kis- és nagyarculat – értelmüket vesztett fogalmak
A klasszikus felosztás nagyjából ezt jelentette régen:
- Kisarculat: logó, névjegykártya, levélpapír, boríték, bélyegző, (meg egy kis Word-sablon a merészeknek)
- Nagyarculat: minden más, ami a márkádhoz tartozhat (plakát, csomagolás, szórólap, cégtábla, PowerPoint template stb.)
Ez a felosztás akkor működött, amikor a nyomtatott anyagok domináltak, és ha volt egy jó borítékod, menő voltál. De a világ változott. Ma már a márkák nem borítékokon élnek, hanem elsősorban az online térben.
Akkor mi számít ma egy modern arculatban?
A mai márkák, vállalkozások, már leginkább online élnek. Természetesen a mai napig létezik és nem elhanyagolható az offline megjelenés (óriásplakátok, buszmegálló plakátok, szóróanyagok, stb.), de egy kis vállalkozás számára már kevésbé relevánsak. A márka egy érzés. Egy hangulat, amit a vásárlóid, ügyfeleid azonnal felismernek – akkor is, ha csak fél pillantást vetnek rád. A vállalkozásodnak ma inkább ezekre van szüksége:
- Egy könnyen felismerhető logó
- Megjegyezhető profilkép és borítóképszettek a közösségi platformokra
- Social media sablonok, amik segítenek egységesen kommunikálni
- Áttekinthető, gyors, mobilkompatibilis weboldal
- Színpaletta és betűtípusok, amik nem csak jól néznek ki, de passzolnak a brandedhez
- Egy letisztult vizuális nyelvezet, amit minden anyagod követ: weboldal, poszt, hirdetés, akár egy TikTok overlay is
- És nem mellesleg: márkastratégiai alapok, mert nem elég szépnek lenni
- A névjegykártya sem teljesen lejárt lemez, de egy digitális névjegykártya sokkal trendibb
Természetesen ezeken túl még számos egyéb, offline dolgokra is szükséged lehet, ezeket alaposan végig kell gondolnod.
Hogyan segíthetek ebben grafikusként?
Arra törekszem, hogy ne egy arculati csomagot adjak át, hanem egy komplett, működő márkaképet. Ez azt jelenti, hogy:
- Közösen megnézzük, mi a célod, kiknek szól a márkád, azaz ki a célközönséged
- Olyan arculati elemeket választunk ki és tervezek meg, amire tényleg szükséged van, ami releváns neked (ha ez boríték, az se baj)
- Segítek, hogy minden platformon egységes, profi benyomást kelts
Segítek elmesélni a márkád történetét – vizuálisan. Mert a logó fontos. A dizájn is fontos. De az arculat végcélja, amit az emberek éreznek, amikor találkoznak a márkáddal.
Ha szeretnéd, hogy a márkád ne csak szép, hanem emlékezetes, profi és szerethető is legyen, keress meg, és kezdjük el megtervezni a jövőbeli arculatodat! 😉